Vandaag, zondag 24 mei 2026, stonden de weergoden eindelijk aan onze kant. Na een lange periode van kou en regen was het prachtig fietsweer. Vanaf de startplaats bij SAV Grootebroek vertrokken we met twee groepen richting het gezellige Kolhorn voor een welverdiende tussenstop.Het vertrek
De 27-groep trapte sportief af met 13 mannen voor een mooie, stevige rit van 100 kilometer. Kort daarna volgde de 24-groep, bestaande uit 2 dames en 4 mannen, die koers zetten voor een mooie route van 80 kilometer. Onderweg hielden beide groepen afzonderlijk de vaart er goed in. Onze webmaster zat ondertussen ook niet stil en wist vanuit de actie een paar schitterende shots te maken van de rijdende 24-groep!
De ‘BV’ en het gebak op de pauze locatie
Op de pauzelocatie ‘De Eilanderij’ kwamen beide groepen weer gezellig samen. De sfeer zat er al goed in, maar werd nog beter. Iemand vertelde doodleuk dat hij een ‘BV’ was. Niemand snapte er in eerste instantie iets van, tot het kwartje viel: Guy doelde natuurlijk op een Bekende Vlaming!
De toon was gezet en onder het genot van heerlijke taartjes – waarbij het water je spontaan in de mond liep – werden de lachspieren flink getraind.

‘El Bandido’ in de Westfriese polder
Ook op de terugweg was het één en al gezelligheid, ondanks een onvermijdelijke leegloper bij Robert. De reparatie verliep niet zonder slag of stoot; een weigerachtig minipompje sneuvelde ter plekke en kon direct de prullenbak in. Gelukkig bracht de CO2-cartouche (Vlaams voor het luchtpatroon) van Robert zelf uiteindelijk redding.
De band werd ondertussen door Guy al snel omgedoopt tot een ‘El Bandido’. Onze eigen ‘BV’ raakte namelijk in gedachten verzonken in het gelijknamige lied van Wil Tura. Het resultaat? Regelmatig klonken er luidkeelse, muzikale taferelen door het West Friese polderlandschap.


